Формування екологічних
компетенцій в форматі
« Школи сприяння
здоров’я».
Здоров’я людини
, це
основне надбання яке
варто берегти за що
потрібно боротися. А якщо здоров’я цілого
колективу залежить від
окремих людей то
це перш за
все і велика
відповідальність. Саме тому
колектив Підлісненської загальноосвітньої школи
, як головний,
вибрав напрямок роботи по
створенню моделі школи
сприяння здоров’я. (
Так як
головною метою роботи
колективу школи є
удосконалення навчально-виховних методик та
формування культури здоров’я
дітей , то методи
і прийоми роботи
направлені на формування
всіх значущих здоров’я:
фізичного, психічного, морального,
соціального. Та значу
долю займає робота
по формуванню екологічної
культури.
На формуванні даних
компетенцій я зупинюся
більш детальніше. Так як
у школі сформувалась
ціла система роботи
по набуттю учнями навиків
екологічної культури , що дає
позитивну мотивацію на
здоровий спосіб життя.
В роботі даної
системи початковим етапом
є робота вчителів
придметників, та вчителів початкових класів,
які починаючи з
першого класу на
уроках з навчальних
предметів Я і Україна,
Природознавства, українська мова,
образотворче мистецтво,
трудове навчання, поряд
з застосуванням здоров’я
зберігаючими методиками роботи, навчають дітей
виконувати досліди, спостерігати за
природою « на
хвилинках спостереження», складати
екологічні паспорти, пишуть казки,
розповіді та малюють
малюнки про природу,
що сприяє у дітей розвитку
практичних навиків , та вмінь.
Наступність в роботі
вчителів початкових класів
та вчителів придметників
полягає у більш
широкому розвитку практичних вмінь
на уроках біології,
хімії, фізики, географії
при виконанні науково
дослідницьких робі. При
підготовці до проведення
даних форм роботи
першочерговим є - вивчення
творчого потенціалу дитини, її
пізнавального інтересу, рівня
знань з предметів
теоретичного матеріалу.
(анкетування, моніторинг) Саме
на даному етапі
роботи має можливість розкрити
свої здібності кожен
учень який займається
науковими дослідженнями. А також показати навики роботи
з товаришами в
групі чи то в парі
. Тому і
підбираємо різнопланові технології
роботи з дітьми
при вихованні екологічної культури
та в науковому
дослідництві. Серед них є:
Захист авторських екологічних
та соціальних проектів : ( в
першу чергу даємо
можливість учням випускних
класів ,що стоять
на порозі дорослого
життя , показати свої можливості
розкрити вміння не
лише проводити спостереження
за природою здійснювати моніторинг
серед населення, вміння
працювати з дорослими
та керівниками села, а
і зацікавити роботою,
показати які необхідно
розвивати навики, молодшим
своїм товаришам, які
в подальшому стануть
наступними. У вирішенні екологічних, соціальних, моральних проблем
нашого села, школи,
району, а може
навіть і України).
Проведення експериментальних досліджень
як окремими учнями
так і групами
учнів: ( свої дослідження
учні проводять не
білля школи, а
як правило в
лісі, вивчаючи екологічні
особливості росту та
зникнення трав’янистих рослин,
екологію окремих тварин
лісу, птахів, які
в достатній кількості
поширені на території
села Підлісного так
і рідкісних. Дана
форма роботи не
лише формує практичні
уміння та навички
а і має
позитивну мотивацію на
здоровий спосіб життя.
Можливість захисту наукових досліджень
спочатку на рівні
шкільних конференцій, обласних
конкурсів захистів науково –
дослідницьких робіт. Виступів
на рівні Всеукраїнських конкурсів
і досягнення позитивних
результатів, участь у міжнародному конкурсі
і визнання світовими
вченими високого рівня
проведення досліджень ,
формує в
дітей не лише
позитивні емоції , а
формує комунікабельну, впевнену
у своїх знаннях
особистість. )
Пізнавальні екскурсії. Розроблення екологічних
стежин: ( працюючи за
даною формою роботи
у дітей формується пізнавальний
інтерес, обізнаність з
видовим різноманіттям краю в якому
проживає дитина. Кожен учень
який працює в
при розробленні екологічної
стежини, екскурсій в
природі , має
можливість чітко засвоїти
основні правила поведінки
в природі не залежно
від місця перебування.)
Використання та
застосування екологічних тренінгів: ( при проведенні
даної колективної форми
роботи вчитель не лише
здійснює позитивну мотивацію
на здоровий спосіб
життя дитини, розкриваючи психологічний
стан, а дає
основні установки впливу
конкретно кожної людини на
навколишнє середовище та
на структурні елементи
цього середовища ).
Дані та
інші активні форми
роботи дають серйозний результати
для творчого росту учнів
, вони
з задоволенням приймають
участь в різних
творчих конкурсах,
допомагають молодшим учням та і
досвідченим бути впевненому
в собі, а
також впевнено себе
почувати при дискусії
з товаришами , за умови
якщо цьому є
система.
Формуванню екологічної
культури, позитивної мотивації
на здоровий спосіб
життя сприяє участь
дітей в роботі учнівського
лісництва. Проблема екології
довкілля вже 11 років
стоїть у центрі
уваги нашого шкільного
лісництва. У 1997
році було створено дану
організацію учнівського самоврядування яка
мала за мету
виховання екологічної культури
учнів, розвиток знань
лісової справи, та
формування навиків поведінки
в природі . Учнівське
лісництво моє свою
ієрархію та керівників
як від базового
підприємства, Червоно –
Нерубаївського лісництва, так
і школи. Екологічні
навики в школі
учні одержують на
заняттях гуртків: для
учнів початкових класів «
Основи екології» для
учнів середніх 5-9
класів «Основи Валеології»
та учнів 10 – 11
класів «Основи лісознавства». З
основними принципами роботи
в лісі учні
мають можливість познайомитись
при проведенні практичних
робіт з лісознавства. Під
час навчання в
гуртку учні вивчають
рослинний та тваринний
світ, вчаться працювати
з різними рослинами,
оберігати їх, та
знайомляться з рослинами
занесеними до Червоної
книги, що формує в
учнів навики бережливого
ставлення до природи, сприяє
позитивній мотивації на здоровий
спосіб життя.
Діти
засвоюють основні аспекти
дослідницької роботи. Яка
розрахована, на групові
та індивідуальні дослідження
та тісно пов’язана
з роботою вчителів
біології, фізики, хімії,
географії. Досвідчені вчителі професіонали
своєї справи вміло
направляють хід дослідження
на предмет одержання
позитивного результату учнями.
Практичні роботи дітей
це не лише робота
в лісі, а
це перш за
все робота в
шкільній теплиці, парниках по
вирощуванню екзот, на
квітниках та в шкільному
саду.
Формування естетичних
смаків в поєднанні
з екологічними ведеться
при проведенні озеленення
та дизайну шкільного приміщення. Діти
мають можливість проявити свої
власні смаки та
подивитися на результати
своєї праці ,
а це в
першу чергу формує
позитивну мотивацію на
здоровий спосіб життя.
Сьогодні ми
знаходимось на шляху розвитку
шкільної моделі своєї
школи сприяння здоров’я і пріоритетними
напрямками діяльності в
подальшій роботі нашого
педагогічного колективу будуть
розкриття важливих понять
екології душі, екології
взаємин, екології спільнот.
зльоту учнівських лісництв, від 0.10.2010 року.